Niet iedere ondernemer of zzp’er is hetzelfde. Gelukkig niet.
Er worden naar aanleiding van een onderzoek van Motivaction meestal zes typen ondernemers onderscheiden.
Maar heb je al eens nagedacht over wat voor ondernemer je zelf bent? Een pionier die altijd en overal kansen ziet en graag in het diepe springt? Of ben je juist conservatief en neem je liever niet te veel risico’s?
Bekijk hieronder de verschillende typen en kom erachter wat jouw sterkte kanten en uitdagingen zijn!
Veruit het grootste deel van de ondervraagde ondernemers zijn zogenaamde ontplooiers. In tegenstelling tot de ‘jagers’ zijn ze niet zozeer uit op het grote geld en ook status doet ze weinig. Hun (sociale) netwerk is hun grootste goed en ontplooiers zijn sterk toekomstgericht.
Herken je je hierin? Dan is de kans groot dat je werkzaam bent in een creatief of communicatief beroep.
Een kwart van de ondernemers staat als pragmatisch te boek: no-nonsense, weinig gevoelig voor trends en gevoelsmatig sterk verbonden met hun onderneming, eventueel personeel en de klant.
Pragmatici zijn vooral te vinden in sectoren als logistiek en onderwijs.
Een net iets kleinere groep (22%) ondernemers zijn de experts. Zij houden de trends in de gaten en blijven altijd up-to-date om de beste kwaliteit te kunnen garanderen in hun expertise. Bovendien zorgen ze dat ze zelf overal controle over hebben en vinden ze het lastig taken over te dragen.
Typische expert-ondernemers zijn financieel adviseurs, accountants en (loopbaan)coaches.
Zoals de naam al doet vermoeden voelt dit type ondernemer zich sterk verantwoordelijk voor zijn of haar bedrijf. Dit is terecht, maar de ‘hoeder’ kan daarin doorschieten. Vanwege dit grote verantwoordelijkheidsgevoel zijn hoeders risicomijdend en vrij conservatief.
Dit type ondernemer is vaak werkzaam in ‘klassieke’ sectoren zoals de zorg, advocatuur en de detailhandel.
De ‘jagende’ ondernemer staat altijd vooraan als het gaat om trends en zoekt zo altijd het nieuwste gat in de markt. Het zijn ondernemers in hart en nieren. Ook status en zakelijk succes is voor hen belangrijk.
In principe jagen deze ondernemers in elke sector, maar de meeste van deze zzp’ers of ondernemingen richten zich op gadgets, horeca en health & lifestyle.
Zoals je verwacht bij einzelgängers komen deze ondernemers niet graag onder de aandacht, buiten de noodzakelijke exposure om hun bedrijf draaiend te houden. Innovativiteit en status is voor hen absoluut geen prioriteit.
Vakgebieden zoals ICT, copywriting of bouwtechniek kennen relatief veel einzelgängers.
Wil je weten welk ondernemerstype je zelf bent? Doe dan hier de test!